Práce studentů

Matematická soutěž Pangea – finálové kolo

Ve školním roce 2019/2020 se studenti nižších ročníků gymnázia PORG Ostrava podruhé zapojili do mezinárodní matematické soutěže Pangea, ve které řešili matematické úlohy v duchu témat Média a Záchranné sbory. Školní kolo v online verzi proběhlo v únoru 2020, výsledky byly zveřejněny na počátku dubna 2020, kdy jsme se dozvěděli, že Filip Kobělka, student letošní kvinty, se probojoval do finálového kola do Prahy, které se bohužel v květnu 2020 neuskutečnilo. Náhradní termín finálového kola soutěže je naplánován na čtvrtek 8. října 2020 a my držíme palce nejen Filipovi, ale také organizátorům soutěže Pangea, aby vše proběhlo hladce.Podrobné informace o soutěži naleznete na: https://online.pangeasoutez.cz

Hudební klauzury 2020

Na naší cestě k závěrečným zkouškám z hudební výchovy nás potkalo několik překážek, největší z nich způsobil koronavirus. Ten nám zamezil nejen přístup do školy, ale hlavně jsme nemohli cvičit na nástroje, které mnozí z nás doma nemají. Štěstí nám sice nepřálo, ale naše paní profesorka Pobucká se nenechala zastrašit a s její podporou jsme výzvu překonali.

Náš odhodlaný tým se skládá z:Tobiáš Tobi Baran – kytarista, baskytarista, bubeníkJáchym Jáša Kuzica – co-editor, elementární komponistaAlžběta Bety Plašovská – hledačka pokladů (fotek), co-autorka úvodního slova, xylofonistkaDang Hai Phong Tom – hráč na cajon a trianglViktorie Viki Goldmannová – klavíristka, co-autorka úvodního slovaBořek Bořa Svoboda – co-editor, elementární komponistaTereza Pobucká – koordinátorka projektu

Program našich klauzur:1) Uma – Jáchym Kuzica, Bořek SvobodaPro vytvoření skladby jsme vybrali program Ableton 10 live, jelikož pro čistě instrumentální písničky je velmi přístupný a taky se s ním dá lehce pracovat. Úplně na začátku jsme zvolili tempo songu, poté jsme začali pomocí improvizace nahrávat melodii. Melodickou linku (v našem případě vytvořenou pomocí launchkey) jsme zapsali do programu. Přidali jsme k nahrávce základní bicí (čistě elektronicky hi-hat, kopák), abychom zvýraznili rytmus. Následně jsme melodii pomocí různých filtrů a hraní si s programem upravili, aby nám vše znělo pospolu co nejlépe. Poté jsme přidali zvuky do pozadí (na začátku zvuky moře, dopravy na silnici). Poté jsme přidali dodatečné detaily z launchkey do pozadí, které komplementují melodii samotnou. 

2) Should I stay or should I go – Tobiáš Baran, Bořek Svoboda, Viktorie Goldmannová

3) Valley of the shadow – Viktorie Anna Goldmannová, Alžběta Plašovská, Dang Hai Phong

4) Sweet home Alabama – Tobiáš Baran, Bořek Svoboda

5) Kvinta 2020 – Alžběta Plašovská, Jáchym Kuzica

O hledání cest do hlubin fantazie

Až jednou budou nějací slovutní pedagogičtí učenci hledat poněkud poetičtější pojmenování předmětu estetická výchova – výtvarná, možná zvolí název, který si vymysleli v roce 2020 studenti kvinty na PORGu v Ostravě pro svou prezentaci klauzurních prací – Hledání cest do hlubin fantazie. Všech třináct studentů, kteří úspěšně „graduovali“ ze zmíněného předmětu – Marek Adolf, Natálie Bahenská, Kristina Belicová, Michael Burian, Alex Dostalík, Lucie Hanková, Marcin Heczko, Tiep Le Duy, Radek Ondrášek, Květoslava Pavlíčková, Veronika Šebestová, a Ester Tušilová v průběhu svého pětiletého studia výtvarné výchovy na gymnáziu projevovalo takovou míru kreativity i řemeslné zručnosti, že jsem se rozhodl s nimi jako závěrečnou práci vytvořit rozměrnou malířskou kompozici na zmíněné téma.

Malba přece bývala kdysi královnou všech oborů výtvarného umění a matkou všech moderních uměleckých směrů od impresionismu až po surrealismus a určitě je i v konkurenci nejrozmanitějších nových médií velmi vhodnou výukovou metodou pro zvídavé studenty, kteří se chtějí dobrat k optimální volbě formy z přepestré palety všech možných tvůrčích postupů a vyjadřovacích prostředků, jimiž hýří současné výtvarné umění.„Člověk plánuje a Pán Bůh se směje“, praví moudré přísloví. Strach z vraždícího koronaviru měl velké oči. Našim odvážným tvůrčím cílům zatarasila cestu do školního ateliérů řada různých zákonných omezení a v éře pandemické byli nuceni studenti pracovat doma a já rovněž. Byl jsem nepříznivými okolnostmi přinucen improvizovat a vymýšlet pro své žáky více drobných úkolů, aby vytvářeli dílka spíše komorní povahy, z nichž by se nakonec dal sestavit smysluplný celek.

Musím upřímně přiznat, že z počátku většina studentů, jsouc zavalena množstvím úkolů z jiných, z jejich hlediska důležitějších předmětů, mé impulzy přezíravě ignorovala. Uchyloval jsem se tedy k rozmanitým lžím a strašidelným výhrůžkám: „Pokud mi nebudete posílat úkoly včas, nechám vás bez lítosti sprovodit z povrchu zemského nějakými strašlivými hrdlořezy a nájemnými vrahouny. Budete muset kvůli nesplněným úkolům z výtvarné výchovy v bujarém věku své rozpukající se mladosti opustit tento svět i s naší krásnou školou. Avšak musím vás důrazně upozornit, že od splnění domácích úkolů z distančního studia vás neomlouvá ani vaše vlastní úmrtí. Budu vás chodit strašit na onen svět, dobře vím, kudy tam vede cesta. Žije tam několik mých mrtvých všehoschopných kamarádů a ti vám budou neustále na můj popud zhasínat světlo věčné. Budou vás pořád budit z věčného spánku, jimž snad někteří usínáte již teď zaživa. Nebudete tam spát tak sladce jako zde v tom zemském ráji napohled na PORGu v Ostravě…“ Nevěřili mi. Smáli se mi. Vymýšlel jsem neuvěřitelné pedagogické lsti a léčky, za které by se nemusel stydět ani největší mág veškerých vzdělávacích i výchovných disciplín a mistr světa v pedagogice Dylan Wiliam, jenž nás pedagogy na PORGu před pár lety na své omračující přednášce vyzbrojil nikdy nehasnoucím plamenometem nápadů, jak zaujmout i ty nejlenivější studenty. Nic nepomáhalo. Moje e-mailová schránka zůstávala zoufale prázdná. Opravdu netuším, jakým zázrakem se nakonec počala zaplňovat množstvím zaslaných e-mailů, které jsem po korekcích odesílal zase zpět. Jsou pozoruhodným dokladem o vynaloženém studijním úsilí a snaze neotřelým způsobem prezentovat svou práci. Důležitým inspiračním zdrojem pro naše studenty se stala virtuální výstava IB Visual Arts 2020, která vznikla na Novém PORGu v Praze pod uměleckým a pedagogickým vedením paní kolegyně Olgy Vrškové. Čtenáře bych však chtěl varovat před přísným porovnáváním obou tvůrčích sérií. Je nutno mít na paměti fakt, že zatímco pražští maturanti předvedli po dalším následném tříletém studiu po klauzurách již suverénní výkon, jež se stal důstojným vkročením do dospělosti, jak se dříve říkávalo maturitní zkoušce, tak u našich ostravských kvintánů se jedná o první krůčky, mnohdy ještě nesmělé a pokusy leckdy i trochu rozpačité, snažící se o podobný druh sebeprezentace.

Věřím však, že navzdory všem nesnázím, jež nás při tvorbě klauzurních prací provázely, všichni studenti nakonec dospěli k poznání, jak může být hledání cest do hlubin fantazie pro život člověka obohacující, krásné i dobrodružné.

Tým FaCTs & LoGIC debatuje online

Naši studenti nezahálejí ani v čase koronaviru. Ve snaze přizpůsobit se aktuálním podmínkám se většina vzdělávacích a kulturních akcí přesunula do online světa. Z pohodlí domova si dnes můžete zajít na koncert, virtuálně navštívit univerzity po celém světě a v neposlední řadě si zadebatovat na online debatním turnaji. Historicky první online debatní turnaj Asociace debatních klubů s názvem Čtení na dobrou noc proběhl v květnu 2020. Této unikátní příležitosti se rozhodli využít i debatéři z týmu FaCTs & LoGIC.

Ačkoliv debatní klub má na gymnáziu PORG Ostrava již dvouletou historii, teprve poprvé tým debatoval ve složení Jana Buchtová, Erika Vodvárková a Viktorie Goldmannová v alternaci s Filipem Kobělkou a Renátou Kotůlkovou (z Mendelova gymnázia v Opavě). Jak již samotný název turnaje napovídá, většina tezí se odvíjela od knih, které jsou na mnohých českých školách zařazeny mezi četbu k maturitě. Teze v základních kolech zněly: “Otčenáškova kniha Romeo, Julie a tma by neměla být povinnou četbou na českých školách.” a “Harry Potter a kámen mudrců: Studenti v Bradavicích by neměli být rozřazováni do kolejí.” Na základě několika výher a součtu řečnických bodů se týmu FaCTs & LoGIC podařilo postoupit do čtvrtfinále.

V čtvrtfinálovém kole byla všem týmům zadána teze nepřipravená ve znění: “Prezidentský systém demokracie je lepší než parlamentní.”, přičemž týmu FaCTs & LoGIC byla přiřazena negace; úkolem tedy bylo vyvrátit tezi. Z panelu tří rozhodčí se vyslovil pro výhru týmu FaCTs & LoGIC jeden, tudíž výsledkem byla prohra 1:2.

Konec dobrý, všechno dobré. Turnaj byl nakonec skutečně pozitivní zkušeností pro všechny zúčastněné, a to především díky výborné organizaci zástupců ADK. Ačkoliv atmosféra klasického turnaje je opravdu nenahraditelná, online formát otevřel debatérům snadno přístupné tréninkové prostředí a spojil nadané studenty napříč republikou.

Pokud byste měli zájem zhlédnout náš největší debatní úspěch na turnaji, kterým byla výhra nad týmem Negace z gymnázia Open Gate, níže naleznete odkaz na YouTube video. Možná i Vy budete přesvědčeni, že kniha Romeo, Julie a tma na seznam povinné četby nepatří.

Odkaz na youtube.com

V Chytré myšlence letos uspěli studenti PORG Ostrava

Velkého úspěchu dosáhli čtyři studenti Gymnázia PORG Ostrava. Ve druhém ročníku soutěže Chytrá myšlenka se umístili na prvním místě, a získali tak na svůj startupový projekt odměnu 100 000 korun. Tyto finance jim poslouží k dalšímu rozvoji jejich projektu s názvem Smart Office Chair.

Časopis

Časopis studentů sekundy z letošní školy v přírodě.

GOETHE-INSTITUT

V tomto školním roce složila studentka sexty Sára Zajícová mezinárodní zkoušku Goethe-Institutu z německého jazyka na úrovni B2. Gratulujeme.Tomáš Černý

Debatéři z PORGu Ostrava v Nymburku třetí

Náš tým se na svou finálovou debatu vydal do malebného města Nymburku. Zde se o posledním březnovém víkendu konal další turnaj debatní ligy. Dvacet jedna týmů se sem přijelo utkat „O trůn“. Tento název, který finálový turnaj nesl, bylzjevně inspirován seriálem a knihou Hry o trůny. Náš tým po výběru svého debatní jazyka – angličtiny – uhájil konečné třetí místo a ve svém premiérovém ročníku opět udělal dojem na porotu.Naši školu reprezentovali René Kluz, Erika Vodvarková a Jana Buchtová, které doprovodil panem učitel Marcus Mintonem. Tito mocní řečničtí bojovníci si tentokrát museli poradit s tématy “Democracy is not the best form of government for developing countries”, “The homeless should have the right of food and shelter” a “The Czech Republic should combat the indebtedness of its citizens”.

První místo v nadnárodní literární soutěži

V sobotu 9. 3. se náš student kvarty, Jan Kolář, zúčastnil finálového kola nadnárodní literární soutěže Můj svět slov, která se konala v Chrudimi. Soutěž trvala celý rok a skládala se ze tří kol. Do soutěže bylo zasláno více než 2700 literárních prací. Našemu studentovi se  podařilo probojovat až do finále a byl pozván, aby svou práci spolu s dalšími osmifinalisty veřejně prezentoval. Vybojoval neuvěřitelné 1. místo! Moc gratulujeme a přejeme spoustu dalších literárních úspěchů!Přečtěte si vítězné práce Můj knižní hrdina a Můj přítel kniha.

Trippi

Studenti septimy se spolu se svým učitelem semináře Programování Tomášem Gröplem pustili do projektu vývoje webové aplikace Trippi - elektronický Expense Report. Její podstatou je jednoduché výčtování služebních cest na pár kliků a za pár minut. Aplikace by mohla sloužit 2700 zaměstnancům společnosti Tieto Czech, české pobočky finské IT korporace Tieto, která sídlí v Ostravě a v Brně.  Team dvou vývojářů Pavla Pochobradskeho a Vojtěcha Loskota, tří designerů Barbory Plašovské, Kateřiny Andrýskové a Ondřeje Filipce a jednoho projektového manažera Tomáše Erbena představila projekt přímo vedení Tieto Czech, generálnímu řediteli Petru Lukasíkovi a finančnímu řediteli Miroslavu Müllerovi, kterým se jejich návrh líbil. Navrhli studentům, aby k celému projektu přistupovali jako skutečná firma a pokusili se uspět také v oblasti obchodní.  Ambicí projektu je do konce školního roku 2018/2019 nasadit aplikaci k uživatelskému testování pro pilotní skupinu uživatelů. Později by mohla být nasazena do ostrého provozu pro zaměstnance Tieto Czech. Pokud bude nasazení úspěšné a studentům se podaří aplikaci „prodat“, bude dalším krokem rozvoj aplikace, například vytvořením mobilní verze aplikace.  Několik čísel na závěr. V současném stavu zabere vyplnění expense reportu jednomu zaměstnanci přibližně 15-20 minut času, a to zejména kvůli legislativní složitosti současně používaného formuláře. Uvažme, že ročně v Tieto proběhne na tisíce služebních cest, kdy každá končí vyplněním expense reportu. Aplikace Trippi slibuje, že díky modernímu uživatelskému rozhraní zjednoduší celý proces a zkrátí čas na několik málo minut. Studenti spočítali, že nasazením aplikace Trippi by Tieto mohlo ušetřit desítky hodin práce jednoho člověka za rok. To už stojí za zvážení. Aplikace musí rovněž splňovat přísné požadavky dané legislativou České republiky pro výpočet a výplatu cestovních náhrad. Tak nám držte palce! Team of Trippi

načíst další