Mezinárodní maturita IB
International Baccalaureate Diploma Programme je dvouletý program pro studenty nejvyšších ročníků (septima, oktáva) zakončený mezinárodní maturitou IB.
Skládat mezinárodní maturitu není povinnost – student se může rozhodnout skládat jen českou maturitu.
Studenti Nového PORGu jsou připravováni k oběma typům zkoušky, učební plán Nového PORGu kombinuje požadavky českých osnov s osnovami IB.
Už v nižších ročnících studenti v různých předmětech studují kurzy, které slouží jako příprava k IB kurzům (IGCSE v kvintě a sextě, Lower Secondary Programme of Cambridge International Examinations v primě až kvartě).
Studenti mají možnost neplnit kompletní IB program, ale přihlásit se k IB zkoušce z jednoho či několika předmětů; může to však znamenat nevýhodu při ucházení se o místo na zahraniční univerzitě.
International Baccalaureate Diploma Programme zahrnuje:
- studium šesti předmětů vybraných ze šesti skupin; tři předměty studují studenti na vyšší úrovni (HL - cca 320 vyučovacích hodin za dva roky) a tři předměty na nižší úrovni (SL – cca 200 vyučovacích hodin za dva roky); studenti si mohou dobrovolně přidat i sedmý předmět
- kurz Theory of Knowledge (Teorie a dějiny lidského vědění)
- Extended Essay (absolventská práce)
- účast v aktivitách Creativity, Activity, Service (tvořivost, tělesná aktivita, dobrovolnictví)
Předměty nabízené na Novém PORGu:
English Language and Literature (HL, SL) Czech Literature (HL, SL) |
||
|
![]() |
|
|
|
|
Visual Art nebo další předmět ze skupin 1 - 4 |
Extended Essay
- absolventská práce v rozsahu cca 4 tis. slov na základě hlubších znalostí určitého tématu (četba, samostudium)
- student pracuje na práci pod vedením učitele
- práce je hodnocena externě IB hodnotiteli
Theory of Knowledge
- kurz teorie a dějin lidského vědění s dotací 2 hodiny týdně
- zakončením kurzu je esej v rozsahu cca 1.600 slov
Creativity, Activity, Service – CAS
- cílem aktivit CAS je praktický výstup; v oblasti umělecké tvořivosti to může být např. příprava veřejného představení; v oblasti sportovní aktivity může jít o pravidelnou sportovní činnost, účast na expedici a její příprava; v oblasti dobrovolnictví se jedná např. o pomoc postiženým dětem či starým lidem
- studenti se musí CAS aktivitám věnovat soustavně nejméně jeden a půl roku, přibližně v rozsahu třech hodin týdně
- studenti hodnotí sami sebe, odevzdávají reflexe své činnosti
- škola má vyškoleného CAS koordinátora, který se s IB studenty pravidelně schází a pomáhá jim s výběrem CAS aktivit
Harmonogram IB zkoušek
Hodnocení
Úspěšní studenti získávají na konci dvouletého studia vysvědčení o mezinárodní maturitní zkoušce IB. V průběhu dvouletého studia jsou studenti hodnoceni interně vyučujícími jednotlivých IB předmětů a externě IB hodnotiteli. Interní učitelé hodnotí slohové práce, ústní projev, testy, měření, laboratorní práce apod. a některé výsledky odesílají k hodnocení organizaci IB. Takové výsledky se pak započítávají do celkového hodnocení, tedy do celkového počtu bodů, které studenti získají z mezinárodní maturity IB. Studenti jsou vždy předem seznámeni s tím, jakou formou budou jednotlivé výstupy hodnoceny.
Externě jsou hodnoceny především závěrečné písemné zkoušky, které studenti skládají v květnu druhého roku IB programu (na konci oktávy). Externě jsou hodnoceny i některé práce, které studenti odevzdávají v průběhu dvouletého studia. Studentské práce se hodnotí pomocí kritérií stanovených organizací IB, se kterými jsou studenti předem seznámeni. Příprava k IB maturitě je náročná a vyžaduje soustavnou práci a přípravu. Gymnázium Nový PORG negarantuje, že studenta k závěrečným zkouškám (tj. k mezinárodní maturitě) zaregistruje, pokud nebude dosahovat určité úrovně znalostí a schopností, nebo nebude projevovat dostatečné studijní úsilí.
Úspěšní studenti získávají na základě výsledků během dvouletého studia vysvědčení o mezinárodní maturitní zkoušce. Maximální počet bodů, které může student u mezinárodní maturity získat, je 45. Maximální počet bodů z jednoho předmětu je 7. Celkově může tedy student získat ze šesti předmětů 42 bodů. Navíc může obdržet tři další body za Extended Essay a za práci v kurzu Theory of Knowledge. Účast v aktivitách CAS není hodnocena body, nicméně splnění požadavků CAS je důležitou podmínkou k úspěšnému zakončení celého programu. K úspěšnému složení mezinárodní maturity je potřeba dosáhnout minimálně 24 bodů a splnit požadavky CAS.
Systém hodnocení nalezne v informační brožuře o IB programu (od stránky 8).
Lidé
IB teachers
-
Mark Aston
IB English A Language and Literature, English Language and Literature -
Zach Barnes
IB History, TOK -
Wendy Boone
IB Biology, Integrated Science -
Darren Copeland
IB English A Language and Literature -
Ludmila Čejková
IB Czech A Literature -
Michal Fabian
IB Chemistry -
Fiona Hedderman
IB History, TOK -
Jan Krajčír
IB knihovník -
Jason Kucker
IB Coordinator, IB English A Language and Literature -
Marcela Pásztorová
IB French B -
Marcos Prados
IB Spanish B -
Lukáš Saulich
IB Math -
Mark Simmons
English Language, ICT, CAS Coordinator -
Martin Sotona
IB Economics -
Petr Pudivítr
Zástupce ředitele Nového PORGu pro věci pedagogické IB Math -
Martin Regéczy
IB Economics, TOK -
Jitka Reischigová
IB Czech A Literature -
Zdeněk Šabatka
IB Physics -
Maike Urban
IB German B -
Marián Vanek
IB Psychology -
Olga Vršková
IB Visual Arts -
Petra Zezulková
University Counselor